یک رویکرد جدید برای مقابله با بیماری های قلبی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شناسایی شد

7آوریل 2021 - بر اساس یافته های تحقیقاتی که امروز در ژورنال Cell Reports منتشر شده است، محققان دانشگاه آلبرتا رویکرد جدیدی را برای جلوگیری از نارسایی قلبی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، کشف کرده اند.

دکتر جان اوشر، دانشیار دانشکده داروسازی و علوم دارویی، گفت: ما می دانیم که افراد دیابتی سالها برای کنترل قند خون خود دارو مصرف می کنند اما این داروها، دیابت آنها را درمان نمی کند و اکثریت آنها سرانجام نه به دلیل قند خون بالا، بلکه به دلیل بیماری قلبی می میرند.

دکتر اوشر توضیح داد: افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در توانایی سوزاندن کربوهیدرات ها به عنوان منبع سوخت نقص دارند، که در نهایت می تواند منجر به نارسایی قلبی دیاستولیک شود، در این حالت قلب بطور نرمال منقبض می شود اما در فواصل زمانی بین پمپ کردن خون، به حالت ریلکس مناسبی بر نمی گردد.

محققان آزمایشگاه دکتر اوشر از ترکیبی از تغییرات ژنتیکی و درمان های دارویی در مدل های حیوانی استفاده کردند تا نشان دهند با جلوگیری از عملکرد یک پروتئین کلیدی به نامFoxO1 ، می توان این روند را متوقف کرد.

دکتر اوشر، گفت: تحقیقات ما نشان داد که اگر شما بتوانید مشکل توانایی قلب افراد دیابتی را در سوزاندن قند به عنوان سوخت حل کنید، قلب می تواند بهتر آرام شود و در حضور دیابت دچار این نوع نارسایی نشود.

اوشر خاطرنشان کرد که نزدیک به 400 میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت نوع 2 مبتلا هستند و بسیاری از آنها با نارسایی سیستولیک قلب یا مشکلاتی در نحوه ی پمپاژ قلب خود روبرو می شوند. با این حال مطالعات نشان می دهد در حالی که بسیاری از آنها دچار مشکلات دیاستولیک یا ریلکسیشن قلب می شوند، اما اغلب هیچ علامتی از این نارسایی را نشان نمی دهند. دکتر اوشر خواستار بررسی زودتر بیماری دیاستولیک قلبی در بین افراد مبتلا به دیابت و پیش دیابت شد.

دکتر اوشر، گفت: نارسایی قلبی دیاستولیک برای این افراد ویرانگر است و بار سنگینی را بر دوش سیستم مراقبت های بهداشتی تحمیل می کند. هم اکنون هیچ روش درمانی تایید شده ای وجود ندارد که بتواند این نوع نارسایی قلبی را معکوس کند، به همین دلیل تلاش برای یافتن درمانی برای این بیماری بسیار اهمیت دارد.

گام بعدی محققان در آزمایشگاه دکتر اوشر تلاش برای درک بهتر مکانیسم داروی آزمایشی است که آنها برای مهار پروتئین FoxO1 استفاده کردند و سپس تمرکز بر بهینه سازی آن است، زیرا این دارو هنوز بر روی انسان آزمایش نشده است و ممکن است عوارض جانبی ناشناخته ای داشته باشد.

وی توضیح داد: مشکل دیگر این است کهFoxO1 ، پروتئینی است که بیان صدها یا هزاران ژن را کنترل می کند. ما هم اکنون دریافته ایم که یک ژن وجود دارد که با اصلاح آن می توانیم از نارسایی قلبی دیاستولیک جلوگیری کنیم، اما با اصلاح این پروتئین، چه ژنهای دیگری تحت تأثیر قرار می گیرند؟ و تغییر این ژن ها چه تاثیری بر بدن خواهد داشت؟

به گفته ی دکتر اوشر، روش بهتر، اصلاح اختصاصی پروتئینی است كه در متابولیسم قند تداخل می كند و بیان ژن آن توسط FoxO1 كنترل می شود.

او افزود: ما معتقدیم که این می تواند یک هدف اختصاصی تر و بهتر باشد که دارای پتانسیل کمتری برای اثرات سوء باشد، بنابراین هدف بلند مدت ما این است که با استفاده از شیمی و سایر رویکردها بر ساختن ترکیبات جدیدی تمرکز کنیم که می توانند آن پروتئین خاص را هدف قرار دهند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-04-team-approach-tackling-heart-disease.html